martes, 19 de marzo de 2013

El vi i la salut



Els efectes benèfics del vi en la salut de les persones ha estat demostrat en múltiples investigacions , estudis i proves realitzades a diversos grups. La conclusió dels investigadors ha estat unànime: beure vi diàriament de forma moderada és bo per a la salut.

Segurament molts de nosaltres ja hem escoltat aquesta explicació, però ¿sabem realment les causes que confereixen al vi qualitats tan bones per a la salut?.

Actualment es considera que el vi té propietats preventives contra diverses afeccions.  Pot prevenir l’aparició del colesterol “dolent” en sang i reduir un 30% l’arteriosclerosi.  

Els responsables d’aquest efecte benèfic pel nostre organisme els trobem en el vi a nivell molecular en dos components bàsics :

                  L’alcohol- Cuida la circulació actuant contra les inflamacions de les arteries mitjançant una acció flexibilitzant de les mateixes. Cal recordar que  estem parlant de beure vi amb moderació, no d’ingerir enormes quantitats. Ja ho recomanen els mateixos venedors de begudes alcohòliques s’ha de“beure amb moderació”.
·                 Els polifenols  Son un conjunt de molècules importants per a les plantes i es divideixen en diferents tipus de compostos que  provenen sobretot de la pell del raïm, com els famosos tanins, que ajuden a netejar les nostres artèries, o el resveratrol  que es troba sobretot a la pell del raïm negre i pot ajudar a retardar l’envelliment ,prevenir l’alzheimer , inhibir diversos tipus de càncer, cardiopaties i infeccions virals.

S’ha comprovat que la major concentració de beneficis d’aquests components  es troben en la pell del raïm, per això es diu que el vi negre és més sa que el vi blanc, doncs la fermentació del vi blanc es fa sense les peles del raïm, en canvi el vi negre conserva una major proporció de polifenols al ser fermentats en presència de les peles , permetent al vi absorbir-los en  una major proporció.

També s’ha demostrat que les llavors del raïm posseeixen propietats antioxidants, i combinats amb diversos components del raïm, poden inhibir malalties com ara la insuficiència cardíaca.  Reconec que mastegar les llavors del raïm pot ser una tasca difícil, i ja no diguem si s’han de menjar els dotze grans de cap d’any amb pell i llavors, segurament acabarem el cap d’any amb la boca plena i les galtes arrodonides i més llustroses que les de un hàmster en els seus millors temps de recol·lector.

En el que no s’han posat d’acord els científics i doctors alhora de consumir vi,  és en la seva dosi diària recomanable:  Els més cautelosos diuen que  un vaset de vi al dia és suficient; d’altres, no tan primmirats, asseguren que fins i tot amb mitja ampolla diària al dia hi afegeixes un plus de salut mental en forma de felicitat que també augmenta la qualitat de vida; i els més meticulosos  separen el consum per sexes, els homes poden veure fins a 3 gots diaris, mentre que les dones no poden passar d’un, potser sembla una fórmula un tant masclista, però se suposa que s’han fet proves.

El vi, quasi tan antic i beneficiós com l’aigua, però molt més gustós, ens ha demostrat que val la pena de consumir-lo periòdicament. Sabem que és recomanable beure uns dos litres d’aigua al dia, i veiem persones portant  ampolles del líquid transparent per tot arreu. No ens estranyi que acabin triomfant les ampolletes petites de vi en versió plàstic ,o llaunes , per tenir la opció de beneficiar-se de les propietats preventives de la beguda representativa del Deu Baco. 
“SALUT”.

Jordi Masana